Wat doet EMC37

EMC37 bvba is het resultaat of zo u wilt de samenvatting van de ervaring van zaakvoerder Steven Casaer op verschillende vlakken uit de racerij, de industrie en de journalistiek. Na in 2003 een punt gezet te hebben achter een carrière als professioneel race- en testpiloot, was de oprichting van een eigen zaak een logisch gevolg. Tussen de races door was Steven al actief met testen voor motorbladen en fabrikanten, het aanpassen van vering voor andere piloten, lesgeven en freelance datarecording. In 2004 was het dan ook het ideale moment om die ervaringen, toen al gekend onder de naam www.bikesetup.be ook voor een breder publiek ter beschikking te stellen, zowel professioneel als particulier. Ondertussen werken we met 3 mensen, en doen we nog beroep op enkele zelfstandigen voor specifieke werken zoals lassen, spuitwerk en frezen. EMC37 is echter geen motorzaak: wij hebben geen openingsuren, geen showroom en doen ook geen gewone herstellingen of onderhouden. Daarvoor verwijzen we onze klanten graag door naar de verschillende dealers waarmee wij vast werken. Wat er dan wel allemaal bij ons gebeurt, vind je hier terug:

Veringswerk

De basis van EMC37 bvba is en blijft het afstellen van vering en rijwielgedeeltes. Dat is onze specialisatie bij uitstek, waarop de meeste van onze andere activiteiten gebaseerd zijn. Veringswerk kent uiteraard velerlei facetten, gaande van het afstellen, tot het reviseren, aanpassen, ombouwen en zelfs op maat maken. Of het nu om een motor gaat voor het circuit of een straatmotor, altijd kunnen wij u een oplossing bieden. Harder, zachter, hoger, lager, comfortabeler, stugger: het kan allemaal. De prijzen zijn gebaseerd op een vaste lijst, die je ter download kan terugvinden op de productenpagina. Ons atelier is volledig en specifiek uitgerust met alle benodigde machines om compleet en degelijk veringswerk te kunnen afleveren. Vacuümpompen voor het ontluchten van schokbrekers, een veringstestbank en verschillende bewerkingsmachines worden hier dagelijks gebruikt om goed werk af te leveren.

Mobiel chassis-lab

Ons mobiele chassis-lab is in oorsprong gebouwd met het oog op de activiteiten in de international racerij, zoals het WK Endurance en het WK Superstock. Het lab laat ons toe om volledig onafhankelijk te werken en alle veringswerk ter plekke te kunnen uitvoeren. Het is dan ook volledig uitgerust met een testbank, een vacuüm-pomp voor schokbrekers, een kleine draaibank en alle andere benodigde special tools en meettoestellen. Het lab laat ook toe om onze service on-site aan te bieden. We zijn dan ook regelmatig op circuitdagen terug te vinden voor een afstellingservice, maar gaan ook ter plekke bij dealers of raceteams hun veringswerk uitvoeren. Wie daar een afspraak voor wilt maken, kan contact opnemen via mail.

Öhlins service-center

Sinds begin 2007 zijn wij het officiële Belgische ServiceCenter van Öhlins Racing AB uit Zweden. Deze rechtstreekse samenwerking betekent dat we meteen ook toegang hebben tot de uitgebreide database en instellingen van Öhlins, wat in het bijzonder voor onze racerij-klanten een groot voordeel is. Ook hebben we toegang tot alle onderdelen, waardoor we ook voor modellen van motoren waarvoor geen vervangingsdempers bestaan, een vering kunnen maken en leveren. Voor de sectoren waarin we zelf minder ervaring hebben (competitie-cross, high-end supermotard) kunnen we bogen op een uitgebreide database van Öhlins en op de ervaring van een aantal buitenlandse collega’s die in die sectoren bij de wereldtop horen, zoals Andreani in Italië en HK Suspension in Nederland.

Circuit-motoren klaarzetten

Of het nu voor een dagje vrij rijden is of voor de deelname aan een heus kampioenschap, je kan hier je motor laten klaarzetten voor circuitgebruik. Door onze jarenlange ervaring hebben we dat niet alleen goed in de vingers, we hebben ook talloze kleine goodies en must-haves in huis die soms moeilijk te vinden zijn: borgdraad en –tangen, anti-explosieschuim voor benzinetanks, ruwe platen aluminium en carbon, allerhande bouten en moeren, alle electronica-benodigdheden. Het klaarzetten is ook een erg brede activiteit: voor sommigen is het alleen het eigenlijke afstellen, anderen brengen hun standaard-motor binnen en gaan met een circuitmotor en een doos ingepakte standaardonderdelen terug buiten….

Motoren op maat voor de particulier

Een niche op de markt, maar voor ons een hoofdactiviteit en meteen ons uithangbord bij uitstek, is het bouwen en aanpassen van motoren op vraag van klanten. Daarbij vertrekken wij ofwel van de motor van die klant, ofwel we van een nieuwe motor die we bij een dealer-partner halen. Die staat dan ook achteraf in voor het verdere onderhoud van de machine. Het opbouwen op maat gaat zo ver als de klant wil: alles kan vervangen of gemaakt worden, waarbij we beschikken over de nodige machines en ervaren mensen om de werken correct en op niveau uit te voeren. Verder hebben we een uitgebreid netwerk van partners om stukken te maken: draaien, frezen, laseren, 5-assig CNC-frezen, alles kan. Door de stukken hier ter plekke in 3D uit te tekenen, kan ook de klant er vooraf zijn mening over geven en ze verder naar zijn wens laten aanpassen. Het spreekt voor zich dat deze projecten allemaal een stevig prijskaartje hebben: meestal vertrekken we echter vanuit het budget en eventuele materiaal dat ter beschikking is om in overleg met de klant tot het gewenste resultaat te komen. U vindt enkele voorbeelden met prijzen terug bij de projecten.

Cursussen

Ondertussen zowat 10 jaar geleden stonden we mee aan de wieg van de Motorsportschool Zolder. Idem dito voor de Bikers’ School en de Stéphane Mertens Racing School. Het lesgeven op circuit zelf doen we nog steeds graag, en we hebben ook met al die scholingen nog goede contacten en samenwerkingen, maar de tijd ontbreekt om er op vaste kalenders mee bezig te zijn. Lesgeven op circuit is hier dan ook geëvolueerd tot lesgeven-op-afspraak. Kleine groepen of zelfs individuelen kunnen ons inhuren om les te krijgen op eender welk circuit binnen Europa, of dat nu een circuit is dat ze zelf afhuren of waarbij ze zich inschrijven in een bestaande organisatie. Verder geven we ook nog gast-cursussen bij de bestaande scholingen. Waar we te vinden zijn, vindt u terug in onze activiteitenkalender. Maar ook theoretische opleidingen behoren tot onze activiteiten. Veringscursussen die we zelf organiseren (zie kalender) of waarvoor dealers ons kunnen vragen op hun opendeurdagen of info-avonden. Verder organiseren we ook opleidingen voor scholen en lyceums, en kunnen importeurs of fabrikanten ons inhuren voor dealeropleidingen.

Data-recording en engine-management

Na 7 jaar free-lance datarecording werk voor verschillende teams en met verschillende systemen (2D, Magneti Marelli, Motec) zijn we voor 2D het importschap gaan verzorgen voor België en de service in het WK endurance. Verkoop, installatie, upgraden en opleiding in het gebruik van 2D-systemen doen wij dan ook allemaal in directe en nauwe samenwerking met 2D in Karlsruhe, Duitsland. Gedurende enkele jaren boden we ook de dienst aan om ons in te huren met een systeem voor een evenement of een test, maar daar zijn we mee gestopt. De bedoeling is immers dat onze data-klanten zelf leren werken met het systeem en ons inhuren voor opleiding, dan wel als data-man op het moment dat ze die zelf niet hebben. Op free-lance basis hebben we dan ook het geluk gehad te kunnen werken met piloten zoals Werner Daemen, Chris Vermeulen, Christer Lindholm, Steve Martin, Igor Jerman, Nicolas Dussauge, Gwen Giabbani, Seb Scarnato en een hoop anderen. Onze meest gekende huidige vaste klanten op het vlak van Data-recording zijn YART en Phase One in het WK Endurance. Het WK endurance is overigens veruit de moeilijkste klasse voor het afstellen van een motorfiets, omdat er altijd een compromis gezocht moet worden voor verschillende piloten met uiteenlopende verwachtingen….

Testwerk en artikels

Als uitloper van de racerij doen we nog steeds testwerk op circuit. Zowel voor race-teams als fabrikanten, maar ook voor magazines. Op die manier kunnen we ook zelf op de hoogte blijven van de nieuwe modellen, er vroegtijdig kennis mee maken en ze uitgebreid aan de tand voelen. Dat laat ons toe ook in het verings- en afstellingswerk mee te denken met de klant en zijn motor sneller afgesteld te krijgen. Aanvullend maken wij ook voor diverse magazines in België, Nederland en Engeland artikels over die testen én over andere technische onderwerpen. Fabrikanten die ons inhuren voor testwerk op hun product, al dan niet op het circuit, kunnen rekenen op een goed onderbouwd en uitgebreid feedback-rapport.

Ontwerp en realisatie

Opgeleid als ingenieur in elektro-mechanica, optie CAD-CAM ontwerp en analyse, lijkt het er op het eerste zich niet op dat dit binnen de motorsector veel opties biedt. Nochtans is er een steeds grotere vraag naar gedegen CAD-ontwerpen voor het rechtstreeks aansturen van CNC-machines. Daarvoor kunnen kleine fabrikanten en teams bij ons terecht.

Evenementen

Elk jaar organiseren wij op eigen houtje of in samenwerking met een partner wel enkele circuitdagen, opleidingsdagen, stages en VIP-avonden. Ook u kunt daarvoor bij ons terecht, mocht u een evenement, een beurs of een opleiding plannen, maar daar niet goed weten aan te beginnen. Net als bij onze andere activiteiten kunnen we ook hiervoor bogen op een groot netwerk aan contacten en partners om dit tot in de puntjes verzorgd te organiseren.